Treść pytania: Na wstępie zaznaczę, że jestem bramkarzem A Klasowego zespołu, jak wiadomo w większości przypadków w okresie około świątecznym, a w zasadzie od połowy listopada do końca stycznia mamy przerwę od regularnych treningów klubowych. Jaki trening Pan poleca na ten okres czasu? Dla większości osób to pewnie jest trening samodzielny. Ewentualnie na czym się skupić? Samodzielne analizy gry innych bramkarzy, bo pewnie filmów z grą mamy niewiele? Treningi siłowe, koordynacyjne czy może coś zupełnie innego?

Odpowiedź eksperta: 

Temat przygotowania bramkarza poruszam w mojej książce – "Szkolenie bramkarzy w wieku: 12-16 lat". Stosuje pewną periodyzacje, podział na kształtowanie lokalnej wytrzymałości siłowej, masy mięśniowej jeśli potrzeba oraz najważniejszych siła i moc.

Dla bramkarza kluczowe jest rozwijanie największej mocy w jak najkrótszym czasie, czyli odpowiedz na pytanie – jak szybko? Jak dynamicznie?
Aby to zbudować, wpierw należy poświęcić kilka mikrocykli na rozwój siły mięśniowej.

Sugeruje skupić się głównie na kształtowaniu siły mięsniowej, czyli max i submax ciężary, mała ilość powtórzeń (do 6), stosować ćwiczenia globalne oraz segementowe, np. przysiad ze sztangą, podnoszenie się na drążku. Ostatnie 3 tygodnie przed ligą poświęcić na kształtowanie mocy, np. skoki obunóż, jednonóż; rzuty piłkami lekarskimi, zarzut sztangi na klatkę piersiową, itd. Ewenetulanie, w mikrocyklu 3 jednostek w tygodniu, 2 poświęcić na kształtowanie siły, a jedną na moc.

Jak najbardziej analizować zachowania innych bramkarzy, uczyć się ich zachowań, naśladować te najlepsze oraz szukać poprawy.